Návšteva v TURANCAR - ISUZU Nitra

Jednoznačne ako pri všetkých výrobkoch, potenciálnych klientov oslovuje v prvom rade pohľad na produkt, čo platí aj pri autobusoch aj napriek tomu, že v tomto segmente dominuje funkčnosť nad vzhľadom. Autobusy ISUZU poskytujú jedinečný a nezameniteľný dizajn, je však otázkou či vzniká vo vlastných radoch alebo sú to výtvory externých dizajnérov?

Screen Shot 2013-03-05 at 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na túto otázku vieme poskytnúť jednoznačnú odpoveď. Jedinečný a obľúbený dizajn autobusov ISUZU sa stal dielom vlastného R&D oddelenia so špecializovanými inžiniermi ako pre konštrukciu tak pre dizajn samotný.

Kde však k vzniku vlastne dochádza? Všetky autobusy značky ISUZU sa vyrábajú v závode v Goebze, ktorý sa nachádza na periférií mesta Istanbul, a ktorý disponuje kapacitou 21 000 vyrobených vozidiel ročne. V tomto závode prebieha výroba nielen všetkých nízkokapacitných autobusov ISUZU, ale tiež výroba ľahkých nákladných vozidiel ISUZU „N“ a v neposlednej rade aj pick-upov ISUZU D-max, ktorých predaj sa plánuje aj na Slovensku.

Screen Shot 2013-03-05 at 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na našom trhu je do tejto doby registrovaných približne 52 autobusov ISUZU. Drvivá väčšina z nich patrí do modelovej rady Turquoise. ISUZU je špecialistiom na segment MIDIBUS-ov, v dĺžke 7-8metrov, tento segment posiluje aj model NOVO. Aký je teda rozdiel medzi Turquoise-om a Novo-m ? Nepredstavuje pre svojho brata konkurenciu? 

Rozdieľov je tu hneď niekoľko. Už pri ľahko pozornejšom preštudovaní katalógu je jasné, že NOVO je menší, ľahší no jeho hlavnou zbraňou je cena!!! A to pomerne výrazne. Rozdiel medzi luxusnejšie vybaveným modelom NOVO Ultra a obľúbeným coachom Turquoise je cez 22 000 eur bez DPH v prospech NOVA Ultra. Taktiež je rozdiel v obsaditeľnosti, kde Turquoise pojme maximálne 33 + 1, zatiaľ čo NOVO Ultra len 27 + 1 + 1. Prekvapením však je, že v batožinovom priestore ostalo rovnako priestoru v oboch a to 4,2m3.

Je teda NOVO Ultra konkurentom pre väčšieho brata Turquoise? Za istého predpkladu, kedy by zákazník mal istú predstavu, nie. Avšak momentálna ekonomická situácia vytvára tlak na koncovú cenu. Ak teda zákazník bude chcieť nakúpiť s čo možno najnižšou cenou, potom je voľba pre NOVO Ultra úplne jasná.

Ako som už spomínal, autobusy ISUZU patria k špičke segmentu výrobcov nízkokapacitných autobusov. V čom sú však ich hlavné prednosti? Jednoznačne sú to práve rozmery, ktoré dovoľujú s týmto autobusom manévrovateľnosť na vysokej úrovni, veľmi slušnú obsaditeľnosť, dostatočné priestory pre batožinu, príjemný cestovný komfort a tiež bez použitia akýchkoľvek aditív spĺňajú normu EURO 5 EEV (vďaka využitiu EGR ventilu, 2 recirkulačným chladičom a katalyzátoru spolu s filtrom pevných častíc DPD) Takisto prevádzkové náklady sú primerané (spotreba 17-19l – NOVO Ultra, 18-20l Turquoise). Maximálna rýchlosť vozidla je 100km/h. Najväčším lákadlom je však cena.

Prejdime však teraz k modelu CITIBUS. Tento autobus je na našom trhu prvý rok. Na európskych trhoch konkrétne od druhej polovice roku 2012. Od začiatku budil pomerne dosť pozornosti , čo sa odzrkadľovalo v množstve zápožičiek na testovacie účely. Pravdepodobne pre jeho výnimočný dizajn napriek obľúbenej klasickej koncepcií s motorom vzadu, výbornou obsaditeľnosťou a predovšetkým neprekonateľnou cenou, ktorá patrí k najnižším možným v danom segmente vozidiel na slovenskom aj českom trhu. Jedinú výčitku ak sa to tak dá nazvať, je len mierne tuhšie nastavený podvozok. 

ISUZU CITIBUS disponuje naftovým agregátom s výkonom 204 konských síl. Pri tom pojme do svojho vnútra až 76 pasažierov + 1. Spotrebou sa pri CITIBUSe dostávame na úroveň 20-22l na 100km.

Nie je to však jediný zástupca autobusov značky ISUZU pre mestské účely. Okrem neho sú pripravený kedykoľvek vyraziť dvaja ďalší súrodenci ISUZU NOVOCITY (max 55 cestujúcich + 1) a NOVOCITY Ultra (max 52 cestujúcich + 1).

Známkou kvality je aj to, že pod značkou ISUZU sa vyrábajú aj iné autobusy – autobusy BOGDAN. Aký je vlastne rozdiel medzi týmito a ISUZU? V prvom rade, autobusy Bogdan sú z fabriky na Ukrajine, ktorý len nakupuje pohonné jednotky ISUZU, na rozdiel tomu výrobný závod Anadolu ISUZU Otomotiv priamo spadá a z časti je aj vlastnený firmou ISUZU Japan Ltd. z Tokia. Anadolu ISUZU nielen že využíva motory ISUZU, ale tiež výstupné kontroly ich produktov sú kontrolované priamo japoncami. Anadolu navyše vyrába autobusy homologované pre vývoz do EÚ, ktoré spĺňajú najvyššie prísne emisné kritériá a od roku 2010 je ku všetkým autobusom vydaný tiež COC list na bezproblémové príhlásenie kdekoľvek v EÚ. Bogdan je preferovaný skôr na východných trhoch, kde ešte stále platia menej prísne emisné kritériá.

Screen Shot 2013-03-05 at 12

ISUZU ISUZU trucks Turancas SK Turancas CZ